You need a newer version of flash

מחשבות טורדניות | טיפול

 

מחשבות טורדניות הן מחשבות לא רצויות שכופות את עצמן על המודעות של האדם. מחשבות טורדניות מכונות גם מחשבות חודרניות וגם מחשבות פולשניות ומהוות את אחד הסימפטומים הבולטים באובססיה.

 

מחשבות טורדניות מופיעות לאורך זמן בתדירות משתנה וחוזרות על עצמן, לפי המקרה ולפי מצבו הייחודי של האדם. החזרה על המחשבות והעיסוק הרב בהן נתן להן גם את השם מחשבות אובססיביות.

 

מחשבות טורדניות עולות בתחומים שונים שיש קושי לשאת אותם כגון:

 

  • מחשבות טורדניות מיניות
  • מחשבות אובססיביות על מוות
  • מחשבות טורדניות על אירועים שקרו
  • מחשבות אובססיביות על אדם
  • מחשבות טורדניות בעלי תוכן מגוון שמלוות בחרדה.

 

אלה הן רק דוגמאות לסוגים של מחשבות טורדניות, אשר מופיעות אצל כל אדם באופן ייחודי ומעסיקות את מחשבותיו ללא הרף.

 

 

טיפול במחשבות טורדניות - לחצו כאן ליצירת קשר

 

 

א. השלכות של מחשבות טורדניות על האדם

 

סבל

 

מחשבות טורדניות עלולות לגרום למי שחווה אותן סבל רב, כתוצאה מעיסוק בתכנים שכלל אינם רצויים לו. חוסר האפשרות לעצור את המחשבות יכול להביא גם למחשבות על שיגעון.

 

פגיעה בתפקוד

 

התחושה היא שהראש בעצם מותקף במחשבות וכתוצאה מכך פוחתת היכולת לעשות דברים אחרים. כתוצאה מכך תפקודו של האדם הופך להיות איטי יותר, עד מקרים של פגיעה גדולה שאינה מאפשרת לעבוד או ללמוד.

 

עייפות

 

העיסוק הבלתי פוסק במחשבות ובתרחישים השונים שעולים בדמיון, בעקבות המחשבות הטורדניות, הניסיונות השונים לבלום ולהילחם בהם – כל אלה צורכים אנרגיה, מביאים לעייפות ויכולים להגיע עד כדי תחושה של תשישות.

 

ניתוק

העיסוק הרב במחשבות מביא לידי כך שהאדם עלול להיות "בתוך עצמו" ומנותק מסביבתו ברגעים רבים, לא פנוי ולא קשוב לאחרים.

 

עצבנות

 

מחשבות אובססיביות כאמור, פוגעות בתפקוד וגוזלות את הפניות של האדם לעסוק בדברים שהיו חשובים לו, האפשרות ליהנות מפעילויות שונות נפגעת וסף העצבים נעשה קרוב יותר, "הפתיל נעשה קצר". הסובלים העיקריים מכך, מלבד האדם עצמו, הם גם הקרובים לו, בדרך כלל בני משפחה וחברים קרובים.

 

חרדה

 

במקרים רבים שבהם מתפתחות מחשבות טורדניות, מלוות המחשבות בתחושת חרדה שלא ניתן להצביע על הסיבה לה באופן ברור.

 

ייאוש

 

חוסר ההצלחה בעצירת המחשבות הטורדניות, אן במקרים מסוימים הצלחה של בלימת מחשבות עם תוכן מסוים והופעת אחרות תחתיהן, עלולים לגרום לייאוש בנוגע לאפשרות לפתור את הבעיה.

 

 

 

מחשבות טורדניות | טיפול - לחצו כאן ליצירת קשר

 

 

ב. סיבות להופעת מחשבות טורדניות ולקושי להיפטר מהן

 

מחשבות טורדניות הן סימפטום שהאדם חווה, לאחר שהתרחשו מספר תהליכים נפשיים קודמים, עיקרם התרחש באופן לא מודע.

רעיון כלשהו, מחשבה ראשונית או רגש ראשוני אשר עלו לרגע קט, היו מלווים בתחושה לא נעימה והיה קשה לקבל אותם והם נדחו על ידי האני. רעיונות ומחשבות כאלה שאינם נעימים ויכולים להיות קשורים לעניינים שיש העדפה לא לדבר עליהם ולא לחשוב עליהם.

 

למשל נושאים שקשורים לאלימות, מוות, מיניות, שנאה ועוד. עניינים שדעתו של האדם לא סובלת ולפיכך דוחה אותם מעליה.

מדובר בפעולה של הדחקה, פעולה שיכולה להצליח ולכאורה חזר השקט הנפשי, לפחות בנוגע לאותו עניין.

אלא שאז נבנות מגננות סביב הפעולה הזו, מגננות שעשויות להחזיק זמן מה, אפילו מספר רב של שנים. ישנו מחיר לכך, אך לא אתייחס לזה כעת.

 

בשלב מסוים יכולה האפקט, התחושה שליוותה את המחשבה להתחבר עם רעיון אחר, רעיון ששונה מהמחשבה הראשונית. כעת נוצר "קשר שגוי" כדברי פרויד, בין רעיון מוסווה, רעיון מקורי שכאילו התחפש, המלווה בתחושה דומה לזו שליוותה את המחשבה הראשונית.

 

במקרים רבים יאמר המטופל, "אני לא יודע בדיוק מה זו התחושה הזו, קשה להצביע על זה, אני לא יודע ...אולי זה פחד..".

 

 

 

טיפול במחשבות טורדניות - לחצו כאן ליצירת קשר

 

 

ג. מחשבות טורדניות - טיפול

 

אני אתייחס קודם כל לניסיונות של טיפול עצמי במחשבות טורדניות. הנטייה להילחם במחשבות טורדניות היא במספר דרכים עיקריות:

 

  • ניסיון שלא לחשוב את המחשבות ולהתעסק בדברים אחרים.
  • ניסיון לבטל את המחשבות הטורדניות באמצעות הסברים הגיוניים.
  • ניסיונות להילחם במחשבות הטורדניות באמצעות מחשבות או מעשים כלשהם הנמצאים בניגוד או בהלימה עם תוכן המחשבות.

 

במרבית המקרים התוצאה אינה מוצלחת לאור העמידות של המחשבות הטורדניות לניסיונות הטיפול הללו. אם ישנה הצלחה כלשהי, אזי לאחר זמן מה עולה מחשבה טורדנית אחרת או שישנה החמרה בתדירות המחשבות.

 

לכן, טיפול במחשבות טורדניות יתבצע אם כך, תוך ניסיון להשיג שתי מטרות עיקריות, בהתאם למה שהסברתי עד כה ומיוסדים על הסיבות להופעתן. המטרה האחת היא פענוח של המחשבה הטורדנית הגלויה, כלומר מציאת המחשבה המקורית והמטרה השנייה היא התמודדות מוצלחת יותר עם התוכן של המחשבה המקורית.

 

אני מציג את הדברים כאן באופן פשוט וסכמתי, אך בפועל, יש לומר, הדברים אינם פשוטים כל כך, במיוחד כי מערך ההגנות הנפשיות יכול להיות מתעתע. בנוסף התמודדות מוצלחת עם תוכן המחשבה המקורית מעלה לרוב שאלות והתמודדויות המצריכות בחינה מחודשת של תפיסות ועמדות כדי לאפשר הפעם פתרון אחר מאשר הדחקה שסופה במחשבות טורדניות.

בכל אופן, טיפול שיסודו בהשגת שתי המטרות הללו, יכול לאפשר החלמה והפסקה של המחשבות הטורדניות.

 

עוד בנושא אובססיה: